Asmaul Husna


Sunday 11 November 2012

Bila tok wan bagi buku..

Kali ni cerita pasal buku lagi ye.. Sepanjang balik kampung beberapa kali, tok wan ada hadiahkan buku-buku untuk ummi. Perihatin betul tok wan ye. Tok wan memang perihatin lagi penyayang tau Ahmad.. tapi susah nak tunjukkan kat anak-anak dia. Biasalah orang Kedah sejati. Macho gitu.. huhu.

Ada tiga buah buku yang tok wan bagi. Yang pertama, buku lama sesangat. Tulisan jawi lagi. Warna kuning dah buku dia. Ummi dah tolong balut sekali lagi.. takut relai kulit dia. Ni mesti buku rujukan tok wan dulu-dulu ni. Buku ni bertajuk Dari Rahim ke Dunia (How Do You Come Into The World), hasil tulisan Yusuf Zaki Ya'kub. Bagus bukunya.. siap ada gambar lukisan baby dalam rahim lagi. Dalam tu banyak penerangan saintifik berkenaan kejadian janin di dalam rahim dan panduan ketika hamil.

Dari Rahim ke Dunia
Buku kedua yang tok wan bagi, nukilan Ustazah Siti Nor Bahyah. Tajuknya Amalan Ibu Mengandung Menurut A-Quran, As Sunnah & Pengalaman. Buku ni lebih menitikberatkan panduan kehamilan dalam Islam. Nanti InsyaAllah ummi kongsikan serba sedikit isi kandungannya ye.

Amalan Ibu Mengandung
Buku ketiga.. haa.. ni special sikit sebab tok wan bagi masa hari jadi ummi yang lepas. Tajuknya Kitab al-Muhimmah & al-Mawa'izd al-Badi'ah, nukilan Syeikh Abdullah Ibnu 'Abdur Rahim Fathani dan Sheikh 'Abdul Ra'uf Fanshuri Acheh. Buku ni ialah gabungan dua kitab yang mahsyur di pondok-pondok pengajian. Ustaz Kazim pernah kupas kitab al-Muhimmah dalam kuliah-kuliah beliau. Teks asal dalam Jawi tapi telah ditukar ke tulisan Rumi oleh Ustazah Noraine Abu. Bahasa yang digunakan masih bahasa asal-tiada pindaan daripada teks asal. Meh nak bagi contoh ayat-ayatnya: 

"Inilah kitab yang dinamakan dia Muhimmah pada menyatakan ilmu hadith Nabi ShallAllahu 'alaihi wasallam pada bicarakan kelebihan dan kepujian atas perbuatan isteri bagi suaminya. Dan bicarakan segala kecelaan pada meninggalkannya dan derhakanya." 

Haa... klasik tak? Best kan?

Kitab Muhimmah dan Al-Mawa'izd Al-Badi'ah
Kalau Ahmad nak tahu, ummi dan tok wan memang berkongsi hobi yang sama.. beli buku, kumpul buku dan harapnya bolehlah habis baca semua buku-buku yang sudah dibeli tu. Terima kasih banyak-banyak ye tok wan bagi buku kat ummi. Terharu sangat..

P/S: Selasa lepas (6 Nov 2012) hari lahir tok wan yang ke-70. Ayah.. kak doakan moga-moga ayah dipanjangkan usia dalam keredhaanNya, dimurahkan rezeki dalam keberkatanNya, diampuni segala dosa dan diberi kesejahteraan hidup dunia sampai ke akhirat. Amin Ya Rabbal 'Alamiiin. Kak saaaayang ayah..


No comments:

Post a Comment